Marka osobista redaktora – czy warto ją budować i jak to zrobić?
Szukasz sposobu na wyróżnienie się na redaktorskim rynku? Przechodzisz na swoje i chcesz zdobyć klientów? Zbuduj markę osobistą. Przeczytaj, dlaczego warto to zrobić i jak zbudować markę osobistą w zawodzie redaktora.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest marka osobista;
- dlaczego warto budować markę osobistą redaktora;
- jak zbudować markę osobistą redaktora.
Czym jest marka osobista
Marka osobista (ang. personal brand) to unikalny wizerunek, jaki budujesz w kontekście życia zawodowego, społecznego i osobistego. Tworzą ją Twoje umiejętności, doświadczenie, sposób komunikacji czy wartości, którymi się kierujesz.
Innymi słowy, jest to Twój obraz w głowie odbiorców – w kontekście biznesowym: klientów, partnerów, konkurencji.
Niezależnie, czy zdajesz sobie z tego sprawę – budujesz markę osobistą. Warto więc robić to świadomie i zarządzać nią profesjonalnie. Możesz dzięki temu bardzo szybko rozwinąć swoją karierę w zawodzie redaktora.
Dlaczego warto zbudować markę osobistą w zawodzie redaktora
Świadome kreowanie swojego wizerunku i budowanie marki osobistej to szansa na lepszą pozycję redaktora na rynku.
Wyróżnienie na rynku redaktorskim
Rynek usług redakcyjnych jest konkurencyjny – różnica między przeciętnym a doskonałym redaktorem w oczach klienta zależy często od percepcji jego marki osobistej. Budowanie swojej marki pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji.
Postaw na zaprezentowanie unikalnych umiejętności, oryginalnego stylu redakcyjnego czy specjalizacji. Przyciągniesz w ten sposób klientów, którzy nie chcą kupować kota w worku, lecz usługę, której próbkę mogli zobaczyć.
Zaufanie klientów
Zleceniodawcy, którzy znają Twoją markę, np. kojarzą Cię z mediów społecznościowych, mają do Ciebie dużo większe zaufanie niż do anonimowego redaktora.
Daj się poznać od najlepszej strony. Twórz eksperckie treści, chwal się referencjami i dostarczaj usługi najlepszej jakości. Klienci obdarzą Cię zaufaniem i… zleceniami. A później polecą Cię dalej.
Budowanie relacji zawodowych
Kreowanie marki osobistej otwiera drzwi do nawiązywania relacji zawodowych i networkingu z innymi profesjonalistami branży redakcyjnej, a także do dziedzin, które Cię interesują. Relacje te mogą prowadzić do nowych możliwości współpracy i rozwoju kariery.
Samodzielność i większa kontrola
Budowanie marki osobistej daje Ci niezależność zawodową. Możesz zdecydować się na pracę jako freelancer, prowadzić własny blog czy kursy online. Dzięki temu masz kontrolę nad swoją karierą i możesz kształtować ją zgodnie z własnymi ambicjami.
Wyższe zarobki
Zarabiać na redagowaniu tekstów może wielu. Zarabiać dobrze – wybrani. To właśnie osoby charakterystyczne, wyróżniające się na rynku swoją marką osobistą, mogą liczyć na wyższe zarobki i bardziej intratne zlecenia. W końcu – za markę się płaci.
Jak zbudować markę osobistą redaktora?
Silna marka osobista otwiera przed redaktorem ogromne możliwości. Jeśli chcesz z nich skorzystać, musisz jednak uzbroić się w cierpliwość. Budowanie profesjonalnego wizerunku i czerpanie z niego korzyści zajmuje trochę czasu, a do tego wymaga samozaparcia i systematyczności.
Od czego więc zacząć tworzenie marki osobistej redaktora?
Wybierz kanały komunikacji
Oczywiście dziś najłatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów w przestrzeni online. Stwórz własną stronę internetową, na której zamieścisz profesjonalne portfolio lub ekspercki blog.
Skorzystaj także z potencjału, jaki oferują media społecznościowe. Wybierz te platformy, gdzie udzielają się Twoi potencjalni klienci. Może to być LinkedIn, Facebook lub Instagram.
Dostosuj komunikację do stylu social mediów. Na LinkedInie będzie ona bardziej formalna, a na Instagramie czy TiKToku – luźna.
Niezależnie od decyzji publikuj treści eksperckie. Pozostań sobą – jeśli nie czujesz się dobrze w luźnych, krótkich formach komunikacji, wybierz raczej LinkedIn. I na odwrót. Pisz/nagrywaj w zgodzie ze sobą, bo odbiorcy szybko wyczują fałszywą nutę.
Publikuj eksperckie treści
Budowanie marki osobistej to jednocześnie tworzenie wizerunku eksperta. Jako profesjonalny redaktor językowy prezentuj profesjonalny poziom merytoryczny.
Dawaj odbiorcom „samo mięsko”: na blogu i w social mediach publikuj porady językowe, tipy na temat redagowania tekstu czy współpracy z redaktorem, zdradzaj branżowe know-how oraz komentuj wydarzenia branżowe.
Jeśli specjalizujesz się w konkretnym obszarze, pokaż to. Wiedza branżowa przyciąga klientów, którzy potrzebują redaktora rozumiejącego terminologię i kontekst w danej dziedzinie.
Dawaj za darmo
Możesz się obawiać, czy klienci będą mieli jeszcze po co do Ciebie przyjść, skoro zdradzisz im wszystkie sekrety swojej pracy. Spokojnie, przyjdą bardzo chętnie. Zyskają dzięki temu pewność, że oddają swoje teksty w ręce profesjonalnego redaktora.
Dziel się wiedzą za darmo, a w dłuższej perspektywie klienci odpłacą się zleceniami.
Nie tylko merytoryka
Silna marka osobista opiera się na emocjach. Wywołuj je. Publikacje merytoryczne przeplataj własnymi refleksjami dotyczącymi prowadzenia biznesu. Możesz także nawiązywać do życia prywatnego – ale w kontekście pracy zawodowej.
Pokazuj siebie jako redaktora, ale też – jako człowieka. Nie ukrywaj, jakim systemem wartości się kierujesz, bo to właśnie on jest jednym z istotnych elementów marki osobistej.
Nie obawiaj się pokazywać, że popełniasz błędy. Każdy to robi, ale nie każdy ma odwagę do nich się przyznać. Dzięki temu Twoja marka osobista będzie bardziej autentyczna. Urośniesz w oczach odbiorców – szczególnie gdy pokażesz, jakie wnioski wyciągnąłeś z popełnionych błędów.
Dbaj o spójność komunikacji
Pamiętaj, że marka osobista to wizerunek wynikający z całokształtu Twoich działań. Obraz ten powinien być spójny. Budują go zarówno działania zawodowe, jak i życie prywatne. Miej to na uwadze, na przykład gdy publikujesz treści na prywatnym profilu.
Daj się zauważyć
Obserwuj innych redaktorów i ich działania w internecie. Inspiruj się nimi.
Nie obawiaj się konkurencji – wręcz przeciwnie: nawiąż relacje branżowe. Dla każdego z Was jest miejsce na rynku. Możecie wspierać się nawzajem, publikować gościnne wpisy, komentować swoje posty. Dzięki takim działaniom dostrzeże Cię branża wydawnicza. Doprowadź do tego, by polecała Cię konkurencja.
Szukaj rekomendacji i potwierdzeń
Opinie mają niesamowitą moc. Współpracowałeś z wydawnictwami? Redagowałeś publikacje pisarzy w ramach self-publishingu? Poproś klientów o wystawienie rekomendacji i nie zapomnij podzielić się nimi w mediach społecznościowych. To jeden z kluczowych elementów silnej marki osobistej.
Marka osobista redaktora – konsekwencja przede wszystkim
A na koniec kluczowa rada: publikuj regularnie, bądź konsekwentny w swoich działaniach i się nie zniechęcaj, gdy efekty nie przyjdą natychmiast. Proces budowania marki osobistej zajmuje sporo czasu.
Jeśli jednak przetrwasz ten początkowy trudny okres, w końcu zaczniesz odcinać kupony. Silna marka osobista przyniesie Ci ciekawych klientów i intratne zlecenia. Powodzenia!