Self-publishing. Wszystko, co musisz wiedzieć, a o co bałeś się zapytać
Wydanie własnej książki to marzenie wielu osób. Współpraca z wydawnictwami wydaje im się jednak często nieosiągalna lub nieopłacalna. Jeśli jesteś jedną z nich, mamy dobrą wiadomość. Istnieje inna droga. Przeczytaj, czym jest self-publishing i jak wydać książkę w takim modelu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czym jest self-publishing
Self-publishing, czyli samodzielne wydanie książki, to proces, w którym autor sam przygotowuje, wydaje i promuje swoje dzieło – bez tradycyjnego wydawcy. Dzięki współczesnym technologiom self-publishing stał się dostępny i popularny. Pozwala on autorom na całym świecie spełnić swoje marzenia o wydaniu książki.
Warto jednak już na wstępie mieć świadomość, że self-publishing wiąże się z dużą ilością pracy. Napisanie książki to tylko pierwszy krok. Aby wydać publikację dobrej jakości, musisz zorganizować cały proces wydawniczy, a następnie nim zarządzać, co oznacza m.in. nawiązanie współpracy z odpowiednimi specjalistami, skoordynowanie ich pracy, zaangażowanie się w promocję i w dystrybucję książki.
Nie zrażaj się! Dobra wiadomość jest taka, że kiedy przejdziesz przez to po raz pierwszy, kolejnym razem będzie dużo łatwiej. A więc od czego zacząć?
Self-publishing w 7 krokach
Wydanie książki to projekt, a do każdego projektu warto podejść z dobrym planem. Poniżej znajdziesz ściągę, według której z łatwością zaplanujesz kolejne działania.
KROK 1: napisanie książki
Twoja książka leży w szufladzie? To świetnie! Pierwszy krok masz już za sobą. A jeśli treść znajduje się jak na razie jedynie w Twojej głowie, czas przelać ją na ekran komputera. Nie ma wyjścia – bez tego nie ruszysz z miejsca.
W przerwach od pisania możesz już jednak myśleć o kolejnych etapach, np. poszukać dobrych specjalistów, takich jak redaktor czy korektor, którzy wesprą Cię w dalszych działaniach.
To także dobry moment na zwrócenie się o nadanie publikacji numeru ISBN. W tym celu wystarczy wypełnić wniosek na stronie e-ISBN. Przydzielenie numeru jest bezpłatne.
KROK 2: redakcja
Nawet jeśli masz świetny styl i piszesz porywające teksty, nie rezygnuj z profesjonalnej redakcji. Twoja treść to wciąż wersja wstępna.
Redaktor poprawi błędy ortograficzne, interpunkcyjne, leksykalne i składniowe, aby publikacja była poprawny pod względem językowym.
Dobry redaktor spojrzy krytycznie na Twój tekst i go udoskonali. Dzięki temu powstanie dobrze zorganizowany, logiczny i spójny materiał.
Głównym celem redaktora jest poprawa jakości treści pod względem jasności i zrozumiałości. Osoba taka dba także o to, aby publikacja była ciekawa dla odbiorcy, a akcja – wartka i wciągająca.
Na tym etapie niezbędne jest także Twoje zaangażowanie. Redaktor zaproponuje poprawki, a następnie uzgodni z Tobą – jako autorem – ostateczną wersję.
KROK 3: korekta
Już na tym etapie dobrze jest zaangażować korektora i zaplanować podwójną korektę – teraz, a także po składzie. Wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami. Jeśli więc uważasz, że publikacja jest już w dużej mierze poprawna, możesz zdecydować się na korektę jedynie po składzie.
Korektor sprawdzi, czy tekst nie zawiera usterek językowych i edytorskich. Jego zadaniem jest weryfikacja i wyłapanie błędów, które przeoczył redaktor lub osoba odpowiedzialna za skład.
KROK 4: okładka i ilustracje
Dzięki temu, że sam wydajesz swoją książkę, masz również wpływ na jej szatę graficzną. Zleć zaprojektowanie okładki i ewentualnych ilustracji grafikowi, którego poczucie estetyki jest Ci bliskie. Ustalcie szczegółowo, jak mają wyglądać projekty – okładka to pierwszy kontakt czytelnika z Twoją książką, ma więc niebagatelne znaczenie dla jej powodzenia.
KROK 5: łamanie i skład tekstu
W tej fazie grafik pracuje nad wyglądem publikacji, dba o jej estetykę i atrakcyjność wizualną. Przygotowuje layout książki, dobiera fonty, projektuje układ poszczególnych stron oraz okładki i wrzuca całość do profesjonalnego programu graficznego.
Jeśli myślisz o wydaniu książki w formie e-booka, zadbaj również o przekonwertowanie tekstu na odpowiedni format (np. ePub lub MOBI), który będzie kompatybilny z różnymi czytnikami e-booków.
KROK 6: druk i dystrybucja
Po zakończeniu prac nad tekstem publikacja jest gotowa i może zostać wydrukowana. Wybierz drukarnię, która zrobi to profesjonalnie i zgodnie z Twoimi wymaganiami.
Jeżeli przygotowałeś książkę w formie e-booka, pomyśl o platformach selfpublishingowych, takich jak Amazon Kindle Direct Publishing, Smashwords czy Kobo Writing Life. Umożliwiają one autorom udostępnianie swoich książek czytelnikom na całym świecie. Możesz wybrać jedną lub kilka z tych platform, aby zwiększyć zasięg swojej książki.
KROK 7: marketing i promocja
Za Tobą dużo pracy, ale to jeszcze nie koniec. Wydałeś przecież książkę po to, by ją sprzedać. Aby tak się stało, zadbaj o promocję swojej publikacji. Możliwości jest wiele – od stworzenia strony internetowej, przez aktywność w mediach społecznościowych, wykupienie płatnych reklam w internecie, po udział w targach książki. Marketing to kluczowy element self-publishingu, ponieważ to on pozwala dotrzeć do potencjalnych czytelników.
Self-publishing – czy to się opłaca?
Self-publishing oznacza z pewnością więcej samodzielnej pracy niż w przypadku tradycyjnego modelu wydania książki, czyli we współpracy z wydawnictwem.
Co więcej, aby proces ten zakończył się sukcesem, niezbędne są odpowiednie kompetencje – by nadzorować i egzekwować pracę od poszczególnych specjalistów. Musisz wyposażyć się chociaż w podstawową wiedzę z ich obszarów, by wiedzieć, czy wykonali swoją pracę poprawnie. Przydadzą się także umiejętności organizacyjne i zarządcze. Jeśli masz wątpliwości, czy sprostasz tym zadaniom, możesz rozważyć współpracę z agentem literackim, który w Twoim imieniu skoordynuje poszczególne etapy pracy.
Jeśli mimo pewnych trudności decydujesz się na self-publishing, możesz wiele zyskać. Wydanie książki we własnym zakresie oznacza większą kontrolę i elastyczność. To Ty dobierasz specjalistów – korektorów, redaktorów, grafików, drukarnię itp. No i – co bardzo ważne – na koniec cały zysk trafia do Twojej kieszeni.