Jak się rozwijać w zawodzie redaktora językowego. Analiza wyników ankiety na temat motywacji redaktorów
Wiele profesji wymaga nieustannego doskonalenia swoich umiejętności i aktualizowania wiedzy. Zawód redaktora jest tego najlepszym przykładem. Sprawdź, dlaczego redaktorzy językowi powinni się stale rozwijać i jak to robią oraz co motywuje innych redaktorów do rozwoju. Przeczytaj i pozwól się zainspirować!
Z tego artykułu dowiesz się:
Dlaczego redaktor musi się stale rozwijać
Jedni mawiają: „Kto stoi w miejscu, ten się cofa”. Inni – „Kto się nie rozwija, ten się zwija” 🙂 I coś w tym jest – także jeśli chodzi o zawód redaktora językowego. Tej profesji nie można nauczyć się raz na zawsze i do emerytury „mieć z głowy”. Tak to nie działa.
Osoba pracująca ze słowem pisanym uczy się przez całe życie. Ciekawość i chęć zdobywania wiedzy to cechy dobrego redaktora, które podkreśla choćby dr Tomasz Karpowicz, redaktor i językoznawca z wieloletnim stażem. Bez nich ani rusz.
Ale właściwie – dlaczego? Przecież język polski jest jeden. Czy poznanie jego zasad nie wystarczy? Nie, ponieważ język to żywy twór. Zmienia się i ewoluuje. Wciąż powstają nowe słowa, są także modyfikowane normy językowe. Jako redaktor, musisz być na czasie.
Co więcej, każdy redagowany tekst jest inny. Występują w nich rozmaite połączenia leksykalne czy składniowe. Nie sposób znać je wszystkie, ale trzeba umieć szukać odpowiedzi na pojawiające się pytania.
Pamiętaj, że redakcja to nie tylko poprawianie błędów językowych. To także kreatywna praca z tekstem. Redaktorzy często pracują nad poprawą stylu i klarowności tekstu. Mogą proponować zmiany w strukturze zdania lub w narracji, aby tekst stał się bardziej przystępny i atrakcyjny. To wszystko wymaga ciągłej praktyki, czytania dużej liczby książek, umiejętności weryfikacji źródeł. Pracuj nad tym stale, jeśli chcesz być dobry w swoim fachu.
Redaktorze, co Cię motywuje do rozwoju?
Wielu redaktorów zdaje sobie sprawę z konieczności rozwoju w tym zawodzie. W lipcu i w sierpniu 2023 roku – w ramach Akademii Redaktora – przeprowadziliśmy internetową ankietę wśród osób pracujących z tekstem. Uzyskaliśmy 252 głosy. Możliwy był wybór kilku odpowiedzi przez jednego uczestnika.
Redaktorzy byli zgodni. Ich motywacje przedstawia poniższy wykres:
Ponad 75% uczestników ankiety – jako swoją motywację – wskazało chęć właściwego wykonywania swoich obowiązków, a ponad 40% z nich uznało, że poprawna polszczyzna jest dla nich ważna. Takie podejście redaktorów cieszy. Widać, że jest to grupa świadoma potrzeby rozwoju i nieosiadająca na laurach.
Redaktorzy odczuwają także związek między rozwojem zawodowym a poczuciem pewności siebie na rynku pracy (ponad 40%), a jednocześnie wiążą to z wyższymi zarobkami ponad 36%). I słusznie – redaktor z większą wiedzą i z lepszymi umiejętnościami może zarabiać naprawdę satysfakcjonujące pieniądze. To jednak nie wszystko. Ważne jest, by umieć swoje umiejętności dobrze „sprzedać”. Inaczej mówiąc, odpowiednio zaprezentować się potencjalnym zleceniodawcom lub pracodawcom. W tym celu warto świadomie budować markę osobistą.
Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych uznała, że rozwija się w zawodzie redaktora, ponieważ to lubi. To tym bardziej powód do dumy – już Konfucjusz mawiał, że ten, kto wybierze pracę, którą kocha, nie przepracuje ani jednego dnia więcej w swoim życiu.
Zastanawiałaś/zastanawiałeś się, co Ciebie motywuje do rozwoju? Jakie cele chcesz dzięki temu osiągnąć? Jeśli już to wiesz, sprawdź teraz, jakie masz możliwości poszerzania wiedzy i umiejętności w zawodzie redaktora.
Jak się rozwijać jako redaktor językowy
Możliwości rozwoju w zawodzie redaktora jest bardzo dużo – szczególnie dziś, w cyfrowym świecie, gdzie dostęp do informacji jest na wyciągnięcie ręki. Sztuką jest odsiać z nich to, co naprawdę wartościowe. Ale taka umiejętność nie powinna być obca redaktorom. Co więc możesz zrobić, by zadbać o swój rozwój?
Bezpłatne treści w internecie
Eksperci chętnie dzielą się swoją wiedzą. Tworzą blogi, podcasty, merytoryczne newslettery. Jest z czego korzystać. Znajdź parę chwil każdego dnia, by zajrzeć w takie miejsca i sprawdzić, czego możesz się z nich dowiedzieć.
Ale uwaga! Nie utoń w tych treściach. Jeśli zaczniesz zbierać zbyt dużo takich źródeł, istnieje ryzyko, że zostaną one tylko zakładkami w Twojej przeglądarce. Mierz siły na zamiary, to znaczy dostosuj tę praktykę do swoich możliwości czasowych.
Od czego zacząć? Skoro już tu jesteś, to znaczy, że czytasz nasz blog dla redaktorów. Zaglądaj do nas, by nie przegapić wartościowych treści. Już wkrótce uruchomimy także podcast „Redaktorzy przy kawie”, w którym w luźnej formule będziemy dzielić się tym, co dla nas – redaktorów – najważniejsze.
Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się do newslettera Akademii Redaktora. Regularnie wysyłamy naszym subskrybentom merytoryczne treści, m.in. w postaci praktycznych analiz i rozwiązań zagwozdek językowych.
Grupy mastermind dla redaktorów
Mastermind to grupa kilku osób, które mają podobne cele i chcą rozwijać się w określonym kierunku. Spotykają się regularnie, najczęściej online, by rozmawiać o swoich problemach, wzajemnie się wspierać, szukać dróg rozwoju. Zdarza się, że podczas takich spotkań uczestnicy omawiają przypadki z praktyki zawodowej lub wspólnie pracują nad jakimś fragmentem tekstu.
Mastermind to bardzo praktyczna forma rozwoju, która wymaga zaangażowania, ale przynosi doskonałe rezultaty. Jak znaleźć taką grupę? Przeszukaj fora czy grupy w social mediach (polecamy m.in. grupę Akademii Redaktora na Facebooku) przeznaczone dla redaktorów. Jeśli nie znajdziesz tego rodzaju propozycji, możesz sama/sam złożyć taką innym uczestnikom. Prawdopodobnie spotkasz się z dużym zainteresowaniem.
Praktyki i staże dla redaktorów językowych
Jednym z najbardziej powszechnych sposobów rozwoju początkujących redaktorów są praktyki i staże. Możesz się o nie postarać np. w wydawnictwach. Dzięki temu poznasz proces wydawniczy od podszewki.
Jeśli dobrze trafisz, otrzymasz wynagrodzenie za praktykę lub staż, choć będzie ono raczej skromne. Możesz raczej liczyć na sumę, która pokryje jedynie Twoje koszty. A nawet jeśli pracodawca nie przewidział zapłaty, rozważ taką formę – szczególnie gdy miejsce pracy jest tego warte. Pamiętaj, że Twoim głównym celem jest rozwój i zdobywanie doświadczenia.
Kursy i szkolenia dla redaktorów
Klasycznym sposobem na szlifowanie swoich umiejętności redaktorskich są także kursy i szkolenia. Pozwalają one nie tylko pozyskać wiedzę teoretyczną, lecz także rozwinąć praktyczne zdolności pod okiem doświadczonych wykładowców.
Próbki tekstów redagowanych podczas kursów mogą trafić do Twojego portfolio – będą potwierdzeniem Twoich umiejętności. Co więcej, niektóre propozycje na rynku – jak kurs „Polszczyzna wzorcowa w praktyce redaktora” w ramach Akademii Redaktora – obejmują staże dla najlepszych kursantów.
Redagowanie tekstów
Nie ma lepszego sposobu na rozwój w zawodzie redaktora niż praktyka, czyli redagowanie tekstów. Każda publikacja, przy której pracujesz, wnosi coś do Twoich umiejętności i poszerza perspektywę. Im trudniejsze i bardziej wymagające zlecenie, tym lepiej.
Najwięcej nauczysz się, gdy sięgniesz do różnego rodzaju źródeł, a także gdy poprosisz o pomoc osoby bardziej doświadczone. Redaguj – choćby nawet do szuflady. W końcu praktyka czyni mistrza.
Rozwój zawodowy – szansa na sukces
Zrozumienie zmieniających się potrzeb rynku, śledzenie nowości w kontekście językowym oraz otwartość na wiedzę i nowe wyzwania są kluczowe, jeśli Twoim celem jest osiągnięcie dobrej pozycji zawodowej. Warto poświęcić nieco czasu i regularnie doskonalić swój warsztat. Redaktorzy językowi, którzy inwestują w rozwój zawodowy, mają największą szansę na sukces w branży wydawniczej.